keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Kohti SM-kisoja! Treenistartti esteratsastajalle

Bloggaussarja jatkuu! Luethan myös edellisen osan kouluratsastajan startista!

Esteratsastus on lajina monin tavoin erilainen kuin kouluratsastus. Harmonian ja liikkeiden oikeaoppisuuden sijasta räjähtävä voima, ketteryys ja nopeus ovat keskiössä. Näin ollen esteratsastajan valmentautuminenkin eroaa kouluratsastajan rutiineista. Pitäkää kiinni, okseri tulossa!


1. Peruspohja ja verryttely
Kuten kouluratsastuksessakin, on esteillä hyvin rakennetun peruspohjan merkitys suuri. Räjähtävää voimaa ei voi feikata, se täytyy rakentaa. Sisätiloissa - kuten tämän vuoden mestaruuksien pitopaikassa tilaa on vähän ja kentät yleensä hassun mallisia. Hyvällä strategiallakaan ei pääse pitkälle, jos ei ole tarpeeksi voimaa päästä esteistä yli. Turvallisinta on ilmoittautua luokkiin, joiden korkeudet ovat itsellesi helppoja (esim. jos ennätyksesi on 90 cm, hyvä luokkakorkeus voisi olla 70-80 cm). Älä koskaan ilmoittaudu luokkiin, jos et ole varma, pääsetkö kyseistä korkeutta.




Treeniohjeeksi sanoisin paljon peruskuntoa kohottavaa liikuntaa: hölkkää, kouluratsastusta ja tietysti esteitä, lisäksi ponnistusvoimaa saa vaikka hankitreenistä ja laukkamäistä. Älä myöskään unohda kokonaan tekniikkaharjoituksia ja suunnittelemista, niistä myöhemmin lisää!

Veryttelyksi suosittele ihan samaa kuin kouluratsastuksessa: käytä mieluummin siihen enemmän aikaa ja nosta lämpöä hitaasti kuin lähde saman tien pomppimaan. Pidä myös huoli siitä, ettei hyppää liian pehmeällä, kovalla tai liukkaalla alustalla, ihan omien jalkojesi hyvinvointia ajatellen. Muista myös hyvät varusteet: kaikki lähtee asiaankuuluvista kengistä!


2. Valmentaja
Toisin kuin koulussa, esteillä kellon lukema, ei tuomarin mielipide ratkaisee. Valmentajan tärkein tehtävä on kehittää nopeuttasi, estetekniikkaasi ja kaikkea sitä, mikä tapahtuu laskeutumisen ja seuraavan ponnistuksen välissä. Valmentajilla on usein omaa kisakokemusta, joten heiltä kannattaa kysellä, mitä kaikkea kannattaa tehdä valmistavasti ennen kisoja ja suunnitella vähän treeniaikataulua.



Omaa kehitystä kannattaa seurata. Tässä kuvassa Anni hyppäämässä kesällä 2014, seuraavassa vuonna 2013.


Valkun kanssa kannattaa myös pohtia omia vahvuuksiasi ja heikkouksiasi, mihin kannattaa  panostaa, mikä ei ole niin tärkeää? Kisasääntöjen kertaaminenkin lienee ihan terveellistä: mistä tulee virhepisteitä ja miten sijoittuvat katsotaan, eli kannattaako panostaa puhtaaseen rataan vai enemmän aikaan. SM-kisoissa suosittelisin itse valmentajana mieluummin tähtäämään rauhalliseen nollaan, kuin nopeaan rataan pudotuksilla.


3. Tekniikka ja ketteryys haltuun
Vaikka olisit todella nopea sileällä ja voimaa löytyisi kuin pienestä kylästä, kannattaa silti panostaa tekniikan sisäistämiseen. Tässä valmentaja voi olla avuksi. Onko ponnistus- tai laskeutumistekniikassasi parantamisen varaa? Kannattaisiko hioa käännöksien nopeutta, estesilmää tai tarkkuutta? Omat heikkoutensa kannattaa tuntea, jolloin voi esimerkiksi opetella hyppäämään sujuvammin vasemmassa laukassa tai ihan jopa välttämään sitä.
Pelkkä kehän kiertäminen tai itsensä rääkkääminen korkeilla esteillä ei kokemukseni mukaan auta. Kannattaa mieluummin kasata pienempiä ratoja, treenata niillä omaa ketteryyttä ja kääntymiskykyä ja vasta sitten pikkuhiljaa nostaa korkeuksia kohti sitä, mikä on tavoitteena. Harjoitukset ovat keskeinen apuväline, kun tavoitellaan täydellistä suoritusta. Niitä löytää sekä hevosille tarkoitettuina, että keppihevosille suunnattuina netistä pilvin pimein. Myös kirjastosta voi hevoskirjojen osastolta löytää jotain sopivaa.



4. Opettele näkemään ja soveltamaan: Tiet
Radalla voi tulla yllätyksiä, jolloin pitää pystyä soveltamaan omia taitojaan - siitähän estekisoissa on kyse. Vaikka voisitkin nähdä radan netissä piirroksena, ei se koskaan vastaa sataprosenttisesti todellisuutta. Esteratsastajan tärkeä taito onkin juuri soveltaminen ja nopeasti tilanteisiin sopeutuminen. Tätä voi treenata pikkukisoissa tai kaverin kanssa niin, että toinen rakentaa radan ja määrää esteiden hyppyjärjestyksen.
Kisoissa kisaajan pitää pystyä hyppäämään rata ilman harjoittelua kyseisillä esteillä. Esteiden väli, hyvät tiet ja lähestymiset on osattava arvioida silmämääräisesti tai kävellen. Teiden suunnittelu onkin todella tärkeää, jotta radalla ei satu yllätyksiä. Tutustu aina rataan huolella, mittaa sarjojen välit ja keskity. Mielikuvittele mitä teitä käytät ja missä voit kiristää tahtia tai oikoa. opettele myös tuntemaan omat rajasi, se tiukka tie, mitä muut käyttävät ei välttämättä ole kaikista paras sinulle.

5. Tyyliluokat
Tyyliluokat ovat kuin este- ja kouluratsastuksen yhdistelmiä: esteratsastusluokkia, joissa suoritus arvostellaan samalla lailla kuin kouluratsastuksessa pistein 1-10. Tärkeää on ponnistuksen oikea paikka, hyvä tasapaino hypyn aikana, sulava laskeutuminen, siistit ja järkevät tiet sekä kokonaisratsastuksen helppous. Treenauksessa kannattaa käyttää sekä kouluratsastusta, että esteratsastusta.

Yksi hyppytekniikka: ponnistus.
Nousu.

"Liito."

Laskeutuminen.


Tulee muistaa, ettei itseään saa rääkätä ihan loppuun, vaan oma terveys menee aina edellä.

2 kommenttia:

  1. Moi!
    pidätkö valmennuksia ja miten niihin voi ilmottautua? :) Haluisin kovasti ennen SM-kisoja tulla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kyllä pidän, niistä voi sopia sähköpostilla: tyti97@gmail.com
      Meidän kentä vaan on näin keväisin niin huonossa kunnossa, että joutuu vähän soveltamaan, esim. esteratsastus voi olla aika hankalaa. Toki voin liikkua lähialueillakin talleilla, jos haluaa kotiopetusta (matkakuluja vastaan).

      Poista